آسمان


My Chemical Romance - The Black Parade - The Sharpest Lives


Friday, March 12

Passion of Christ را چند روز پیش دیدم. شما نبینید!
فیلم به معنای واقعی کلمه وحشیانه است. تاکید بیش از حد گیبسون بر نمایش جزئیات شلاق زدن و به صلیب کشیدن در راستای دراماتیک کردن فیلم و تاثیر گذاری آن خیلی خوب جواب داده (دختری که ردیف پشتی من نشسته بود از صحنه شلاق خوردن عیسی تا آخر فیلم هق هق میکرد) اما همین ترجیح دادن وجه دراماتیک فیلم را از تاریخ جدا کرده است.
اصولاً زندگی عیسی مورد بحث زیادی بوده است. در مورد او بجز انجیل ها منبع دیگری در دست نیست و بیشتر قسمت زندگی او فقط حدس و گمان است. البته در وجود و اسم و کشته شدنش شکی وجود ندارد. اما هر چه به موارد ریزتر پرداخته شود اطمینان کمتری وجود دارد.
مشکل اینجاست که خود انجیل های چهارگانه هم منبع خوبی به شمار نمی روند. میان آنها تناقض هایی دیده میشود و از نظر تاریخی زیاد قابل اطمینان نیستند. مخصوصاً انجیل یوحنا که بیشتر روحانی است تا تاریخی. (که البته بیشترین تاثیر را بر اعتقادات مسیحیان دارد) مل گیبسون هم در راستای تاثیر بیشتر تغییراتی داده و نتیجه غلط اندر غلط شده است.
مثلاً در هیچ کدام از انجیلها مریم شاهد شلاق خوردن عیسی نبوده و اصولاً از او زیاد اسمی برده نمیشود. در مصلوب شدن هم فقط انجیل یوحنا ذکر کرده که او شاهد جریان بوده که همانطور که گفتم اصلاً قابل اطمینان نیست.
در مورد ضد یهود بودن فیلم همان چیزی را نشان میدهد که در انجیل گفته شده است. اما مسئله اینجاست که به نظر میرسد نقش رومیان در مصلوب شدن مسیح بیشتر از چیزی باشد که گفته شده و احتمالاً مسیحیان به خاطر دوری از برخورد با روم که در آن دوران قدرت مطلق به شمار میرفت از نقش آنها کم کرده و به سران فریسی اضافه کرده اند. روش کشته شدن و اتهام او (پادشاه یهودیان که بر صلیبش هم نصب شد) دلیل این ادعاست.
بحث در مورد عیسی زیاد است و اگر مورد پیش آمد باز هم مینویسم. به هرحال فیلم در سه هفته دویست و سیزده میلیون فروخته و اگر به این روند ادامه بدهد رکورد شکنی خواهد کرد.
سایت رسمی فیلم
نظر منتقدان

| Sepehr, 1:54 AM